* 28.7. 1951, Benimálet, Španělsko
Španělský architekt, umělec a inženýr. Jeho extravagantní a optimistická díla v sobě mísí prvky architektury, sochařství, inženýrství a statiky. Calatrava vyniká zejména v návrhu mostů kterých za svou dosavadní kariéru realizoval několik desítek.
Životopis
Santiago Calatrava se narodil 28. července 1951 v Benimámet, nedaleko Valencie. Rodina se živila vývozem zemědělských produktů a Santiago byl už od malička veden k obchodní činnosti. Jeho otec byl také vášnivým milovníkem umění. Když vzal svého syna do muzea Prado v Madridu, Calatrava začal projevovat zájem o sochařství a kreslení. Ve svých osmi letech se zapsal do výtvarné výchovy ve Valencii.
[wp_ad_camp_1]
Po úspěšném dokončení školy Calatrava odjíždí do Švýcarska a v Curychu nastupuje na Eidgenössische Technische Hochschule. Zde v roce 1979 a 1981 získává dva tituly Ph.D. v pozemním stavitelství a technických vědách a je jedním z mála architektů, kteří jsou zároveň plnohodnotnými inženýry. Ve stejném roce Calatrava otevřel svůj atelier a brzy se dostává k větším projektům a navrhuje nové nádraží v Curychu. V té době si také Calatrava bere svou manželku, studentku práv a později právničku Robertinu.
V 80. a 90. letech navrhuje přes 50 mostů, kde kombinuje své architektonické i technické dovednosti. Většina mostů využívá asymetrické konstrukce a kombinace bílého betonu a oceli. Kombinací těchto materiálů spolu se zajímavým nasvícením nad řekou vytváří architekt zajímavé a efektní scény. Calatrava později přiznal, že jej navrhování mostů skutečně naplňuje. Obzvlášť to byly souvislosti každého mostu, který je vytvořen vždy pro jiné obyvatele a jiné okolí.
Realizace Santiaga Calatravy patří mezi jedny z nejkrásnějších architektonických děl, která vynikají i technickou kvalitou a vynikajícím využitím statiky. Takovým příkladem je například Montjuic Communications Tower (1992), která znamenala zásadní zlom v architektově kariéře. První americkou stavbou byla dostavba pro Milwaukee Art Museum od Eero Saarinena z roku 1957. Odvážná a extravagantní konstrukce ve tvaru křídel byla velkým úspěchem. Náklady této stavby však vzrostly z odhadu 38 milionů dolarů na čtyřnásobek a podobný osud potkal i některé z dalších Calatravových staveb.
[wp_ad_camp_2]
Pravděpodobně nejvýstižněji Calatravovu tvorbu popsal novinář z Time International – Rod Usher. „Calatrava má zvláštní živočišný způsob, jak pracovat s betonem a ocelí, jeho budovy evokují obrovské oči, ptáky, kteří se chystají vzlétnout nebo konstrukce nápadně podobné kostím a kloubům. Vše spoléhá na oko umělce a výpočet inženýra.“
V případě Milwaukee Art Museum architekt využil speciální mechanismus pro postupné zvedání křídel. Pohyblivá architektura je pravděpodobně jednou z nejrozporuplnějších částí jeho návrhu. Někteří kritici je považují za zbytečnost. Architekt argumentuje tím, že nevytváří budovu stálých a neměnných tvarů, ale spíše živý organismus.
Realizace Santiaga Calatravy vykazují další snadno rozpoznatelné znaky, tvořené čistými geometrickými liniemi a inspirací ze soch a umění. V roce 2005 Calatrava navrhuje mrakodrap Turning Torso, které se stalo novou dominantou švédského města Malmö. Budova je inspirována plastikou mužského těla s názvem Twisting Torso.
Po útoku 11. září 2001 byl zničen terminál železniční dopravy. Pro nové nádraží World Trade Center v New Yorku byl vybrá právě Calatravův návrh, který symbolicky připomíná křídla bílého ptáka. Jeho návrhy oživují centra měst.
Calatrava se svou ženou a čtyřmi dětmi v současnosti žije na Park Avenue na Manhattanu a své ateliéry má v Curychu, Paříži a ve Valencii.
Ocenění
- 2005 – AIA Gold Medal
- 1987 – Auguste Perret Prize
[wp_ad_camp_3]